UNIZO lanceert 'Winkelhier'-campagne, "omdat winkelen in eigen land rendeert en nodig is!"



UNIZO promoot topservice op wandelafstand, waar iedereen beter van wordt, ook de consument zelf!

Als we het er over eens zijn dat handelszaken belangrijk zijn voor onze welvaart en economie, als we willen dat ze voor leven in onze straten en buurten blijven zorgen, dat ze mensen blijven tewerkstellen, dat ze topservice op wandelafstand blijven leveren, dat ze belastingen blijven betalen waarmee heel wat publieke voorzieningen worden gefinancierd, dat ze onze lokale sportclubs en andere verenigingen blijven sponsoren, dan zullen we allemaal samen opnieuw meer moeten 'winkelhieren'. Of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, in fysieke winkels én online. Zolang het maar om winkels gaat die hier gevestigd zijn en hier iets (terug)geven aan onze samenleving. Want wat je hier uitgeeft, krijg je terug. Dat is de kernboodschap van de 'Winkelhier'-campagne die UNIZO op 12 juni lanceert. Tegelijk moeten winkeliers zelf ook blijven investeren in hun aantrekkingskracht, met de hulp van UNIZO. En de overheid moet de omstandigheden creëren waarin een winkel runnen lonend blijft.

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het... en haalt vervolgens de schouders op. "Maar wat we als consumenten - en dat zijn we tenslotte allemaal - te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. "Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt. Laat staan dat die winkeluitbater je moeder, broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden en betalen. En het gaat ook niet op om bij de winkelier in je buurt aan te kloppen voor sponsoring van je sportclub, als je er zelf nooit iets koopt waar die man of vrouw iets aan verdient. Laat staan dat zo'n winkelier nog kan investeren in, bijvoorbeeld, gezellige kerstverlichting in de straat. Ook gemeentebesturen kunnen van 'hun' handelaars geen belastinginkomsten verwachten voor de financiering van diverse publieke diensten wanneer ze die lokale winkeliers nooit eens iets gunnen bij onder meer aanbestedingen."

Maar consumenten moeten zeker niet alleen winkelhieren om louter economische redenen, voegt UNIZO daar onmiddellijk aan toe. Shoppen in de winkels van hier is ook gewoon fun, het is duurzaam... én je krijgt er een heel persoonlijke service door heel betrokken ondernemers en hun medewerkers, met kennis en expertise. Mensen van vlees en bloed die rechtstreeks aanspreekbaar zijn en garant staan voor de kwaliteit van wat ze verkopen. En gelukkig zijn er in eigen land nog altijd heel veel prachtige en innovatieve winkels die illustratief zijn voor het gevarieerde Belgische winkellandschap. Om dat te tonen, hangt UNIZO het lanceringsmoment van de Winkelhier-campagne op aan 5 iconische winkels: La Bottega in Hasselt, Slagerij Rondou in Leuven, Bakkerij Goossens in Antwerpen, Paard Van Troje in Gent en Brooklyn in Kortrijk. Stuk voor stuk handelszaken met een sterke uitstraling en aantrekkingskracht. "Door tijdens de ochtend van 12 juni op de uitstalramen van net die winkels een sticker aan te brengen met de boodschap 'Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.', willen we een schokeffect teweegbrengen bij de voorbijwandelende consumenten, dat we volop versterken via diverse kanalen, voornamelijk sociale media", zegt Mien Gillis, UNIZO-retailexpert en coördinator van de Winkelhier-actie. "We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze winkelhiers zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken. Mensen gaan zo opnieuw beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is als ze denken. Vaak dringt de waarde van wat we hebben pas door, van zodra het er niet meer is. Net dat gevoel willen we - eventjes - creëren, als een wake up call. Gelukkig verdwijnen de betrokken winkels niet écht, wat we een paar uur later ook communiceren met de sticker 'Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier'." Naast deze vijf voorbeeldwinkels roept UNIZO alle zelfstandige ondernemers op om waardige 'Winkelhier'-ambassadeurs te worden en de campagne mee uit te dragen, in hun communicatie én in de praktijk. Aan de beleidsmakers geeft UNIZO de opdracht om de omstandigheden te creëren waarin ondernemers van hier op een rendabele en concurrentiële manier (gelijk speelveld) het beste van zichzelf kunnen geven.

Jaarlijkse verdwijnt 8 miljard euro aan aankopen naar het buitenland
Meer dan 50 % van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. 69 % van de Belgen deden vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49 % in de eurozone (Bron: Eurostat, FOD Economie). Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen.

Duizenden extra jobs voor slechts 100 euro per gezin
Volgens eigen UNIZO-berekeningen (op basis van Eurostat-cijfers) kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar (slechts) 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4 % t.o.v. de huidige 255.000 jobs). Met 2 euro (extra) besteding in Belgische winkels, per gezin, per dag, kunnen in een jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd.

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: "Alleen al met deze tewerkstellingscijfers tonen we aan hoe groot het terugverdieneffect is voor zowel de betrokken winkels als voor de totale gemeenschap wanneer we bewuster in eigen land consumeren, zonder daarom in totaal meer geld te besteden. België is een open economie met een ruime blik op Europa en de wereld. We verwachten dan ook helemaal niet dat iedereen altijd alles in eigen land koopt. Dat hoeft niet en is ook niet realistisch. Maar als we ons al bewuster worden van het belang van binnenlandse aankopen en daar ook meer dan vandaag naar handelen, zullen we daar allemaal de vruchten van plukken."

Info: Alle info over de Winkelhier-campagne van UNIZO is te vinden op www.winkelhier.be.

 




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  13-06-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over UNIZO

Brussel
20-07-2019

"Als Vlaanderen de elektriciteitsfactuur wil verlagen dan kan ze er beter voor kiezen om de bijdragen, heffingen en toeslagen voor de vele sociale en ecologische openbaredienstverplichtingen uit de elektriciteitsfactuur te halen", dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO in een enigszins bezorgde reactie, nu het voorstel om de btw op elektriciteit te verlagen opnieuw...


Meer info

UNIZO
Brussel
19-07-2019

UNIZO noemt het een goede zaak dat er drie maanden na de verkiezingen, en na de installatie van de Duitse Gemeenschapsregering, ook een Brusselse gewestregering is gevormd. "Hopelijk leidt dit tot meer activiteit in de andere gewesten en op het federale niveau, zodat er opnieuw overal voluit kan geregeerd worden en de grote uitdagingen effectief worden aangepakt", zegt Danny Van Assche,...


Meer info

UNIZO
Brussel
13-07-2019

UNIZO is allerminst verrast over de resultaten van het zopas gepubliceerde onderzoek van Intrum waaruit blijkt dat KMO's vaak kreunen onder de druk om langere betalingstermijnen toe te staan dan gezond is. De uitvoerige studie van UNIZO en Graydon hierover stelde de problematiek dit voorjaar nog op scherp. "De wettelijke betalingstermijnen moeten korter, alle achterpoortjes moeten dicht,...


Meer info

UNIZO
Brussel
28-06-2019

UNIZO ziet in het vandaag voorgestelde jaarverslag van de Hoger Raad voor de Werkgelegenheid de erkenning van haar eigen, eerder geformuleerde uitdagingen en voorgestelde remedies voor een beter functionerende arbeidsmarkt. "De spanningen op de arbeidsmarkt zijn op zich niet nieuw, maar werden door de toenemende krapte tijdens de afgelopen periode wel op de spits gedreven", zegt Danny...


Meer info

UNIZO



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het