CO2-etiket: autofabrikanten en -verkopers kunnen beter



De federale milieu-inspecteurs hebben verschillende autoshowrooms gecontroleerd tussen oktober 2018 en februari 2019. Meer dan 3/4 van de bezochte verkooppunten voldoen noch aan de verplichtingen voor het nieuwe CO2-etiket op auto’s noch aan deze voor de affiche met de prestaties van modellen van eenzelfde merk.

De milieu-inspecteurs van de FOD Volksgezondheid hebben 44 showrooms en 34 automerken gecontroleerd op de aanwezigheid en conformiteit van het nieuwe CO2-etiket en van de affiche om de verschillende modellen van hetzelfde merk te vergelijken. In totaal werden 34 processen-verbaal opgesteld. Slechts 10 verkooppunten waren niet in overtreding. 68% van de vastgestelde inbreuken bij de automerken betroffen het etiket en 97% de affiche.

Het CO2-etiket stelt kopers in staat om een auto te kiezen op basis van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, via een waardeschaal die gaat van groen (voor de laagste uitstoot) tot rood (voor de hoogste waarden).

Na het Dieselgate-schandaal en de gebreken van de destijds gebruikte tests legde Europa de “Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP)” op. Deze nieuwe procedure meet het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals CO, HC, NOx en fijne stofdeeltjes onder meer realistische rijomstandigheden. De WLTP-tests houden rekening met onder andere:

• hogere gemiddelde en maximale snelheden

• verschillende rijomstandigheden

• snelheidsversnellingen en -vertragingen

• langere afstanden

• optionele uitrusting

Sinds 1 september 2017 moet de gebruikte testprocedure op het CO2-etiket worden vermeld. Vanaf 1 september 2019 mogen alleen nog de WLTP-testwaarden op het etiket staan. Ook de vermelding van de N0x-emissiewaarden op het etiket wordt verplicht. België gaat met deze maatregel verder dan de Europese vereisten, omwille van de volksgezondheid. NOx kan namelijk leiden tot een verminderde longfunctie, een verhoogd risico op ademhalingsziekten en allergene reacties.

De experten en inspecteurs van de FOD hebben een ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van de autofederaties, FEBIAC en TRAXIO, om de informatie aan de consumenten in de showrooms te verbeteren.

Meer info: https://www.health.belgium.be/nl/news/nieuw-co2-etiket-voor-nieuwe-wagen...
 

Bron: 
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  15-06-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Belga Media Support

Brussel
10-10-2019

Het Venture Philanthropy Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting, steunde sinds 2009 al meer dan 100 organisaties die zich inzetten voor sociale inclusie in België, voor een totaalbedrag van meer dan 8 miljoen euro. Dankzij de steun van BNP Paribas Fortis Private Banking kende het Fonds de afgelopen vijf jaar een aanzienlijke groei.Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
10-10-2019

Europese hardware-verkopen stijgen jaar op jaar, terwijl grote titels als Luigi’s Mansion 3, Ring Fit Adventure en Pokémon Sword en Pokémon Shield nog moeten verschijnen.De Nintendo Switch-familie nadert haar derde feestseizoen in Europa en heeft een grote mijlpaal bereikt. Volgend op de recente lancering van de Nintendo Switch Lite, die naast de vlaggenschipversie van de...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
10-10-2019

Van 11 oktober 2019 tot 9 februari 2020 wijden de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België een uitzonderlijke tentoonstelling aan Salvador Dalí en René Magritte. Negentig jaar na hun allereerste ontmoeting belicht deze tentoonstelling voor het eerst de persoonlijke, filosofische en esthetische band tussen de twee grootste iconen van het surrealisme.Ter gelegenheid van...


Meer info

Belga Media Support
Brussel
10-10-2019

Uit recent onderzoek* bij 2000 Belgen blijkt dat Belgische mode geliefd is, maar onvoldoende bekend. 8 op de 10 Belgen geven aan dat ze het verschil niet kennen tussen Belgische en niet-Belgische merken. Bijna 2 op 3 Belgen geeft zelfs aan geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen. Wel geven de bevraagde Belgen aan geïnteresseerd te zijn in mode van eigen bodem en dat ze hier meer over...


Meer info

Belga Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Limburg | Kempen | Vlaams Brabant | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het