Belgische kmo’s doen forse inhaalbeweging op het vlak van contentmarketing



Ze volgen langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en de grote Belgische bedrijven

Merchtem, 15 mei 2019 - Zes op de tien Belgische kmo’s zijn actief op de sociale media en één op de vier middelgrote bedrijven heeft een blog. Daarmee volgen onze kmo’s langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en van de grote Belgische bedrijven (+250 werknemers), waar contentmarketing — het inzetten van marketingcommunicatie waarbij interessante en relevante inhoud of informatie (‘content’) wordt gemaakt en verspreid — helemaal ingeburgerd is.
 

Grote bedrijven achterna

Uit cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie, blijkt dat in België: 

  • 56% van de kleine bedrijven (+ 14% t.o.v. 2015) en 65% van de middelgrote bedrijven (+ 10%) actief zijn op de sociale media.
  • 14% van de kleine bedrijven (+ 3%) en 24% van de middelgrote bedrijven (+ 3%) hebben een blog op hun website of op een ander medium.

 
De kmo’s (tot 250 werknemers) gaan zo de grote bedrijven achterna. Daar is contentmarketing al helemaal ingeburgerd: maar liefst 88% van de grote bedrijven is actief op de sociale media en 52% heeft een blog of microblog.
 

Gat dichten met Nederland

“Veel kmo’s communiceren nog té salesgericht, waardoor ze enkel in beeld komen bij de kleine groep prospects die in de laatste fase van het beslissingsproces zit. Contentmarketing is dé manier om meer én vooral ook de beste potentiële klanten aan te trekken. Kmo’s kunnen zo opvallen bij de juiste potentiële klanten in elke fase van de customer journey”, vertelt Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers, een social media- en online contentmarketingbureau dat 100% gespecialiseerd is in kmo’s.
 
Niet alleen bij de grote Belgische bedrijven, maar ook bij de Nederlandse kmo’s is contentmarketing al helemaal ingeburgerd. 78% van de Nederlandse middelgrote bedrijven is actief op sociale media en 40% heeft een blog. Dat is respectievelijk 20 en 70 procentpunten hoger dan in België (onderzoek Eurostat).
 

Budgettair interessant

Maarten Rottiers: “Ik ben intussen al 10 jaar actief als contentmarketeer en -strateeg voor kmo’s. De laatste twee jaar merken we bij kmo’s een enorme boost in de vraag naar het opzetten van contentmarketingtechnieken zoals sociale mediastrategieën, online video’s, blogs, white papers, e-mail automation en gerichte online advertising. Het is de beste marketingtechniek om online op te vallen en zo de gewenste commerciële en communicatiedoelen te bereiken. Elke doelgroep is online zeer gericht bereikbaar. Voor kmo’s is het vandaag de dag extra interessant om te investeren in contentmarketing omdat zo ook bekendheid gegenereerd kan worden zonder de megabudgetten van tv- of radioreclame, krantenadvertenties of printmagazines. Met een budget vanaf 7.500,- euro kunnen kmo’s al bij Content Makers terecht voor een professionele contentmarketing- en sociale mediastrategie, zowel het opmaken als de uitvoering ervan (contentcreatie, adverteren, meten ...).”


GRATIS voor bedrijven: meer weten over contentmarketing en sociale media voor kmo’s?
Download hier de ‘28 handvaten voor je strategische contentaanpak’.

content-makers.be




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen Media Support

Aartselaar
13-07-2019

Goede doelen vieren mee met 30ste verjaardag van Antwerp Golf School AARTSELAAR – Voor haar 30ste verjaardag organiseert Antwerp Golf School dit jaar tal van activiteiten. In juli en augustus kan je er iedere dinsdagavond terecht voor de Afterwork Hole. Het concept? Ontspannen op de green, intussen je beste swing bovenhalen én kans maken op een geldprijs. Ook enkele goede doelen...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Dilsen - Stokkem
13-07-2019

De stad gaat een hondenlosloopzone aanleggen in het bos aan de Brugstraat in Rotem. De werken, goed voor een kostprijs van ca. € 10.000, worden spoedig afgerond.Wandelaars, joggers of fietsers hebben soms al eens last van honden. Niet iedereen vindt het even leuk als een hond enthousiast tegen hen opspringt of luid blaffend achter hen aanrent. Daarnaast hebben alle honden een jachtinstinct....


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Oudenaarde
13-07-2019

3 redenen waarom MOW geen bebouwing wenst op de site van de voormalige centrale van Ruien Milieufront Omer Wattez vzw (MOW) krijgt veel vragen over de site Ruien. We menen dat ons standpunt in het publieke debat niet steeds duidelijk aan bod kwam. Daarom sommen we hierbij de 3 argumenten op waarom MOW in beroep gaat tegen de vergunning van Samsonite.1: De gemeente wacht het provinciaal...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Kalmthout
13-07-2019

Zomerbar En Passant is een pop-up bar zoals je e geen tweede vindt. Het is niet alleen de gezelligste tussenstop waar je passeert na fietsknooppunt 72 in Kalmthout, het is vooral de eerste stap naar een dagbesteding voor mensen met een maatschappelijke kwetsbaarheid. Met de opbrengst van de pop-up willen we deze locatie ombouwen tot een dagcentrum waar diverse creatieve ateliers aangeboden zullen...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het