Belgische kmo’s doen forse inhaalbeweging op het vlak van contentmarketing



Ze volgen langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en de grote Belgische bedrijven

Merchtem, 15 mei 2019 - Zes op de tien Belgische kmo’s zijn actief op de sociale media en één op de vier middelgrote bedrijven heeft een blog. Daarmee volgen onze kmo’s langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en van de grote Belgische bedrijven (+250 werknemers), waar contentmarketing — het inzetten van marketingcommunicatie waarbij interessante en relevante inhoud of informatie (‘content’) wordt gemaakt en verspreid — helemaal ingeburgerd is.
 

Grote bedrijven achterna

Uit cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie, blijkt dat in België: 

  • 56% van de kleine bedrijven (+ 14% t.o.v. 2015) en 65% van de middelgrote bedrijven (+ 10%) actief zijn op de sociale media.
  • 14% van de kleine bedrijven (+ 3%) en 24% van de middelgrote bedrijven (+ 3%) hebben een blog op hun website of op een ander medium.

 
De kmo’s (tot 250 werknemers) gaan zo de grote bedrijven achterna. Daar is contentmarketing al helemaal ingeburgerd: maar liefst 88% van de grote bedrijven is actief op de sociale media en 52% heeft een blog of microblog.
 

Gat dichten met Nederland

“Veel kmo’s communiceren nog té salesgericht, waardoor ze enkel in beeld komen bij de kleine groep prospects die in de laatste fase van het beslissingsproces zit. Contentmarketing is dé manier om meer én vooral ook de beste potentiële klanten aan te trekken. Kmo’s kunnen zo opvallen bij de juiste potentiële klanten in elke fase van de customer journey”, vertelt Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers, een social media- en online contentmarketingbureau dat 100% gespecialiseerd is in kmo’s.
 
Niet alleen bij de grote Belgische bedrijven, maar ook bij de Nederlandse kmo’s is contentmarketing al helemaal ingeburgerd. 78% van de Nederlandse middelgrote bedrijven is actief op sociale media en 40% heeft een blog. Dat is respectievelijk 20 en 70 procentpunten hoger dan in België (onderzoek Eurostat).
 

Budgettair interessant

Maarten Rottiers: “Ik ben intussen al 10 jaar actief als contentmarketeer en -strateeg voor kmo’s. De laatste twee jaar merken we bij kmo’s een enorme boost in de vraag naar het opzetten van contentmarketingtechnieken zoals sociale mediastrategieën, online video’s, blogs, white papers, e-mail automation en gerichte online advertising. Het is de beste marketingtechniek om online op te vallen en zo de gewenste commerciële en communicatiedoelen te bereiken. Elke doelgroep is online zeer gericht bereikbaar. Voor kmo’s is het vandaag de dag extra interessant om te investeren in contentmarketing omdat zo ook bekendheid gegenereerd kan worden zonder de megabudgetten van tv- of radioreclame, krantenadvertenties of printmagazines. Met een budget vanaf 7.500,- euro kunnen kmo’s al bij Content Makers terecht voor een professionele contentmarketing- en sociale mediastrategie, zowel het opmaken als de uitvoering ervan (contentcreatie, adverteren, meten ...).”


GRATIS voor bedrijven: meer weten over contentmarketing en sociale media voor kmo’s?
Download hier de ‘28 handvaten voor je strategische contentaanpak’.

content-makers.be




Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.




Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Redactie inVlaanderen Media Support

Genk
>>
18-05-2019

Duizenden Racing Genk-fans gaan uit de bol tijdens het kampioenenfeest Geniet mee van onze reportage ...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Genk
>>
18-05-2019

De 4 de landstitel is een feit ! Geniet mee ...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Mechelen
16-05-2019

Op donderdag 16 mei reikten GoodPlanet Belgium, Toerisme Vlaanderen en Aquafin het label uit aan 20 Belgische laureaten op het strand van recreatiedomein De Nekker. Blue Flag is een internationaal kwaliteitslabel voor stranden, zwemvijvers en jachthavens. Deze onderscheiding wordt toegekend op basis van de verdiensten op het vlak van waterkwaliteit, milieubeheer, veiligheid, toegankelijkheid,...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support
Herent
16-05-2019

Hulpverleningszone Oost (Vlaams-Brabant) en vzw Begeleid Wonen Leuven zetten samen in op brandveiligheid bij mensen met een beperking.Te weinig mensen beseffen hoe belangrijk het is om te investeren in voldoende rookmelders. De vzw Begeleid Wonen Leuven, die personen met een lichte tot matige beperking ondersteunt, wil haar cliënten bewust maken van de gevaren en hen ondersteunen om hun...


Meer info

Redactie inVlaanderen Media Support



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Antwerpen | Brabant | Limburg | Kempen | Oost VL | West VL | Brussel | Kust | Maasland |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: http://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het