Mode start-up Talundra ondersteunt het lokale talent van morgen



De toekomst van mode is duurzaam en lokaal. Daar is ook de Belgische mode-startup Talundra van overtuigd. Met de Talundra Academy, bestaande uit verschillende fashion-opleidingen op maat, positioneert de organisatie zich als ruggensteun van lokale talenten, vakmensen en ontwerpers en maakt het haar persoonlijke missie om een nieuw ecosysteem in de mode te promoten. Het succes van haar Academy in Brussel – daar namen al 1.000 mensen deel aan hun opleidingen – inspireerde Talundra om er vier nieuwe te openen, meer bepaald in Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik.

Een nieuw ecosysteem in fashion: fast learning en slow fashion
Hoewel de modewereld overloopt van het talent, worden lokale vakmensen nog steeds overschaduwd door delokalisatie. Wat momenteel wel steeds vaker opvalt, is dat de consument meer belang hecht aan duurzaamheid, en dus ook aan lokale mode. Dat bewijst ook een studie van Nielsen (2018), waaruit blijkt dat de verkoop van duurzame producten tot wel vijf keer sneller groeit. En het is exact om die reden dat Talundra professionele begeleiding en tools biedt voor het talent van morgen, dat de toekomst van lokale Belgische mode zal verzekeren.

De filosofie van Talundra focust op ‘fast learning en slow fashion’ als tegengewicht voor het vaak voorkomende concept van fast fashion, het extreem snelle traject waarbij kledij van de catwalk naar de retailmarkt verschuift. “Wij leggen de fundamenten voor een toekomst die veel meer biedt dan fast fashion. We streven naar een sector waarin de ontwerpen van lokale talenten naar waarde worden geschat binnen een snel evoluerende markt”, zegt Shari Dewannemacker, CEO en co-founder bij Talundra.

Modules op maat
Cursisten kunnen in de Talundra Academy terecht voor een breed scala aan opleidingen, zoals naaitechnieken/confectie, modeontwerp, textiel en patroontekenen. De opleidingen richten zich zowel op creatieve beginnelingen als op mensen met wat meer ervaring. Deelnemers starten allemaal vanuit een persoonlijke doelstelling – bijvoorbeeld om te werken in de modewereld, modeondernemer te worden of een eigen garderobe te creëren. Op basis daarvan kiezen ze zelf de modules en krijgen ze op een efficiënte en pragmatische manier nieuwe skills aangeleerd.

“Wij vinden dat het ontwerpen van mode en kleding niet enkel is weggelegd voor de elite. Iedereen die dat wil, moet de mogelijkheid hebben om zijn interesses om te zetten in praktische skills. Met onze Academy geven we mensen die kans”, aldus Dewannemacker .

Teacher & Partner Pool
De lesgevers zijn lokale vakmensen die hun kennis doorgeven aan het talent van de toekomst. Ze kunnen dat doen via de Teacher Pool en de Partner Pool. De vakmensen uit de Teacher Pool geven les in de infrastructuur van Talundra. In de Partner Pool stellen de lesgevers hun eigen werkruimtes of ateliers open voor de cursisten.

Academy-uitbreidingen
Met ruim 1.000 deelnames aan één of meerdere modules, kende de huidige Talundra-academy in Brussel al een groot succes. Daarom kondigen ze met trots aan dat ze vanaf januari 2020 ook zullen uitbreiden naar Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik. “De interesse voor onze opleidingen is groot, ook buiten Brussel. We hebben daarom besloten om op vier nieuwe plekken in Vlaanderen en Wallonië een Talundra Academy te openen. Dat past perfect in onze filosofie om lokaal talent te ondersteunen”, besluit Shari Dewannemacker.

Talundra is nog op zoek naar lokale vaklui voor de Teachers Pool, de Partner Pool en het startup team (het ondersteunende team van Talundra).
Aanmelden kan via jobs.talundra.com.

De nieuwe Academy-locaties
Gent: Zuidstationstraat 3, 9000 Gent
Antwerpen: Frankrijklei 37, 2018 Antwerpen
Charleroi : Boulevard Joseph Tirou 101, 6000 Charleroi
Luik : Boulevard de la sauvenière 38, 4000 Luik


Over Talundra
Talundra, wat staat voor de toendra van talenten, is een startup met de missie om lokale modecreatie -en consumptie te stimuleren, door middel van een ecosysteem dat talent helpt groeien en de merken van morgen helpt ontwikkelen. Volgens Talundra is de toekomst van fashion lokaal! De naam Talundra verwijst naar het ecosysteem dat zij ontwikkelt: de toendra van talenten

​  




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  23-11-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!




Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Willebroek
09-07-2020

Berry bpi in Zele maakt deel uit van BERRY GLOBAL Inc en is de voortrekker op de markten van landbouwfolie en bedrukte folies voor de dieprvriesvoeding. Duurzaamheid onderstreept alles wat men doet bij Berry bpi Zele: van de nieuwe producten die worden ontworpen en lokaal worden geproduceerd, tot de manier waarop de activiteiten worden ontplooid. Elke dag opnieuw zetten de medewerkers zich in om...


Meer info

PRpro
Brussel
09-07-2020

De verschillende regeringen van ons land gaan een systeem invoeren met kleurcodes voor de gebieden waaruit toeristen terugkeren. Maar voor bedrijven is het totaal onduidelijk wat er moet gebeuren als een medewerker terugkeert uit een oranje gebied. Dat zijn gebieden met een hoog gezondheidsrisico, maar waarbij een test en quarantaine toch niet verplicht zijn bij terugkeer. “Wat als een...


Meer info

PRpro
Mol
07-07-2020

De coronacrisis heeft lelijk huis gehouden in onze economie. Maar liefst 98 % van de reguliere bedrijven hebben ernstige problemen ondervonden. Dat blijkt uit een enquête van Vlaanderen Circulair en het kenniscentrum VITO. Anders is het met de circulaire bedrijven. Twee op de drie circulaire bedrijven (66%) stellen dat zij tijdens de coronacrisis niet zijn gehinderd door tekorten....


Meer info

PRpro
Antwerpen
07-07-2020

Uit een onderzoek van UAntwerpen, in opdracht van de Algemene Unie van Verpleegkundigen van België, blijkt dat er voldoende beschermingsmateriaal beschikbaar is voor de grote meerderheid van de zorgverleners. Het materiaal wordt echter niet altijd gebruikt volgens de richtlijnen van Sciensano.De resultaten komen uit een vervolgstudie geleid door de Universiteit Antwerpen in opdracht van de...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het