KMO’s openen de jacht op interne communicatieverantwoordelijken



“Verhalen van collega’s hebben meer effect dan eenzijdige mededelingen van bovenaf”

 

Een ‘interne communicatieverantwoordelijke’, dat was tot voor kort een fenomeen dat enkel opdook bij uit de kluiten gewassen multinationals. Tegenwoordig trekken echter meer en meer KMO’s een dergelijk profiel aan. De reden? Heldere en inspirerende interne communicatie versterkt de band met werknemers en wakkert hun engagement aan. Dat ondervindt ook Nelissen Steenfabrieken, waar David Panis sinds kort aan de slag ging. Hij is meteen de eerste communicatiemedewerker in de geschiedenis van de gevelsteenspecialist die verantwoordelijk is voor de interne communicatie.

 

Er was eens… een tijd waarin de wil van de Grote Baas wet was en werknemers het liefst hun hele leven lang op dezelfde plek werkten. Maar, the times they are a-changin’.   

 

Mensen zijn tegenwoordig mondiger. Ze verwachten transparante en inspirerende informatie van hun werkgever”, zegt Kathleen De Smedt (voorzitter bij vonk, het grootste netwerk voor interne communicatie in België). “Vroeger volstond de jaarlijkse personeelsvergadering. Maar tegenwoordig – zeker sinds corona fysieke bijeenkomsten bemoeilijkt – springen bedrijven er almaar creatiever en professioneler mee om. Waar ‘interne communicatie’ vroeger enkel aan de orde was in gigantische organisaties, breekt het fenomeen nu duidelijk door binnen KMO’s. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.”

 

Informeren en enthousiasmeren

Als familiebedrijf hecht Nelissen Steenfabrieken al sinds jaar en dag belang aan de relatie met haar medewerkers. Nu gaat de gevelsteenspecialist nog een stapje verder, met de aanwerving van een eigen interne communicatiemedewerker.

 

Roberta Melis (Marketing & Communication Manager bij Nelissen Steenfabrieken) legt uit: “Het klinkt als een dooddoener, maar een bedrijf is maar zo sterk als haar mensen. Daarom profileert Nelissen Steenfabrieken zich als aantrekkelijke werkgever naar sollicitanten. Maar natuurlijk willen we ook onze huidige medewerkers verankeren. Dat doen we door praktische info te delen, hen te updaten over projecten en verhalen te vertellen die de bedrijfswaarden tastbaar maken. Onze medewerkers ontvangen cruciale informatie ook altijd eerst, nog voor we communiceren met de buitenwereld.”   

 

David als interne journalist: “Verhalen werken beter”

De verantwoordelijkheid hiervoor rust op de schouders van David Panis. “Ik beschouw mezelf als een interne journalist. In een regelmatig overleg met de managers spreken we de belangrijkste items door. En vervolgens giet ik dit in een verhaal”, vertelt de kersverse interne communicatieverantwoordelijke. “Eenzijdige mededelingen van een directie hebben minder effect dan een verhaal van een collega. Dat is authentieker, herkenbaarder en dus geloofwaardiger.” 

 

Van klassieke mail naar hedendaags intranet

De inhoud van de boodschap is dus een aandachtspunt. Maar ook de vorm en het  communicatiemiddel bepalen of je boodschap collega’s ter ore komt: “Als familiebedrijf spreken we collega’s aan in de je-vorm en visualiseren we informatie (bijvoorbeeld via grafieken en sprekende foto’s). Op die manier blijft de boodschap laagdrempelig en toegankelijk. In ons bedrijf werken mensen met uiteenlopende profielen, die informatie op een andere manier willen ontvangen en verwerken. Natuurlijk blijft email een instrument. Maar daarnaast zetten we ook social media, interne tv-schermen… en op termijn een eigen Nelissen-intranet in.” 

 

De digitale communicatiemiddelen laten toe om het resultaat van al die inspanningen effectief te meten: “Op een intranet kan je bijvoorbeeld tot op de komma analyseren hoeveel mensen een bepaalde boodschap tot zich nemen. Dat helpt om onze interne communicatiestrategie op punt te stellen. Daarnaast blijft het gedrag van onze medewerkers natuurlijk de lakmoesproef. Komt er iemand een trap op en krijgt hij voorrang van iemand die naar beneden wil? Dan weet je dat de persoon in kwestie de regels leest en toepast.”

 

Over Nelissen Steenfabrieken

Over Nelissen Steenfabrieken: Nelissen Steenfabrieken is een fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen. Sinds de oprichting – intussen 99 jaar geleden – heeft het zich ontpopt van een lokaal familiebedrijf tot een belangrijke speler op de internationale markt: Nelissen Steenfabrieken produceert en verkoopt jaarlijks 185 miljoen stenen, in meer dan 100 kleuren en 8 formaten.




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  09-11-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!




Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over Idearté

Antwerpen
06-10-2020

Consortium IMM/Unity bouwt vooruitstrevend vaccincomplex op UAntwerpen ANTWERPEN / ZONHOVEN, 5 oktober 2020 – Onlangs kreeg de Universiteit Antwerpen het bezoek van koningin Mathilde. Hare Majesteit kreeg er onder meer een toelichting over Vaccinopolis, het vooruitstrevende complex dat toelaat om versneld nieuwe vaccins te testen. Maandag werd bekendgemaakt welke bouwpartners het...


Meer info

Idearté
Gent
30-08-2020

Street artist Cee Pil is terug. Na een korte coronapauze stelt de topper van de Gentse graffiti-scène vandaag zijn nieuwste werk voor: een kunstzinnige toekan, geschilderd op de bureelcontainers van bouwgroep Jansen the Building Company aan het nieuwe Van der Valk-hotel. Wallin (de vzw die de publieke ruimte in Gent opwaardeert door graffiti-artiesten een platform te bieden) ziet brood in...


Meer info

Idearté
Houthalen - Helchteren
20-08-2020

Na de onverwachte economische pauze van enkele maanden geleden, kijken heel wat bedrijven reikhalzend uit naar het najaar. Dat is ook het geval bij Eurorent. De specialist in machineverhuur investeert namelijk 2,5 miljoen euro in de uitbouw van een nieuw hoofdkwartier in Houthalen-Helchteren. Op die locatie verrijst meteen de grootste verhuurshowroom van het land. “We centraliseren ons...


Meer info

Idearté



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het