Ongewenste reclametelefoontjes: er is nog ruimte voor verbetering



Sinds 31 mei 2014 kan iedereen die niet meer voor commerciële doeleinden gebeld wil worden zijn nummer op de “Bel Me Niet Meer”-lijst laten registreren. Ondertussen staan er maar liefst 1.4 miljoen particuliere en professionele telefoonnummers op de lijst. Een aantal dat elke dag aangroeit. De regelgeving bestaat ondertussen 5 jaar. Ondanks de toenemende aandacht voor privacy, denk maar aan de General Data Protection Regulation, zijn er nog steeds Belgische ondernemingen niet in regel met de wetgeving. Elke telefoonabonnee heeft het recht om niet opgebeld te worden voor telefonische marketing”.

Zware boetes
Het principe is nochtans duidelijk: nadat een telefoonnummer op de “Bel me niet meer”-lijst geregistreerd werd, mag het nummer niet meer opgebeld worden voor commerciële doeleinden. Ondernemingen die zich hier niet aan houden, riskeren strafrechtelijke vervolging, waarbij de boetes kunnen oplopen tot € 80.000.
Via een Koninklijk Besluit van 28 juni 2015 werd de vzw Do Not Call Me (DNCM) als beheerder van de “Bel Me Niet Meer”-lijst aangesteld. DNCM verzorgt het beheer van de lijst en staat in voor de bescherming van de persoonsgegevens. Bedrijven die commerciële acties per telefoon doen, krijgen via een licentie toegang tot de “lijst. De prijs van een licentie hangt af van de grootte en het type van de onderneming. “De “Bel Me Niet Meer”-lijst moet niet enkel gebruikt worden door contact centers, maar door alle ondernemingen die dergelijke acties doen", zegt Burt Riské, voorzitter van DNCM.

Sensibiliseren en controleren
Consumenten die ongewenste commerciële oproepen blijven krijgen, kunnen een klacht indienen via meldpunt.belgie.be. Het platform wordt beheerd door de Economische Inspectie. Daar worden ze via de topic “vervelende telefoontjes” verder begeleid om de klacht in te dienen. We stellen vast dat er nood is aan meer sensibilisering, maar vragen ook naar extra controles die bij inbreuk niet zonder gevolgen kunnen blijven”, vervolgt Riské.
DNCM start binnenkort met een uitgebreide campagne. Via een bevraging wordt gepeild naar de mate waarin Belgische ondernemingen commerciële acties per telefoon doen en op welke manier ze daarbij de “Bel Me Niet Meer”-lijst respecteren.


Burt Riské beseft dat die campagne voor een schokeffect kan zorgen maar haalt meteen aan dat het misschien nodig is. “Respect voor de consument en zijn privacy” zijn niet meer weg te denken en daar dienen initiatieven als de “Bel Me Niet Meer”-lijst voor. Een verwittigd man is er twee waard. Wacht daarom niet tot de strengere controles een knauw in uw bedrijfsresultaat zetten en maak er nu al werk van”, adviseert de voorzitter.




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  15-10-2019

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpro

Antwerpen
02-07-2020

Dubbel zoveel zelfstandigen kopen studiejaren af sinds vereenvoudiging van de procedureSinds de vereenvoudiging van de afkoopprocedure kopen dubbel zoveel zelfstandigen één of meerdere studiejaren af. In 2020 waren er, ondanks de coronacrisis, eind mei al meer goedgekeurde dossiers dan in dezelfde periode het jaar voordien. Het stijgende succes is toe te schrijven aan de...


Meer info

PRpro
Brussel
02-07-2020

Galeria Inno, een van de sterkste Belgische merken en een uniek warenhuis, zal komend voorjaar 2021 een online marketplace lanceren die haar aanbod van producten en diensten sterk zal uitbreiden. Met 16 uitstekende locaties in alle grote steden en vruchtbare partnerships met meer dan 800 topmerken heeft Galeria Inno een uitstekende basis om een innovatieve online en offline beleving aan te...


Meer info

PRpro
Brussel
30-06-2020

We kunnen opnieuw op pad! De groene bussen van flibco.com leggen vanaf 1 juli 2020 opnieuw hun vertrouwde traject af tussen de luchthaven van Charleroi en het centrum van Brussel.Met de heropstart van de gedeelde shuttleservice Door2Gate vanaf 16 juni en van de shuttlebussen op 1 juli wil flibco.com passagiers helpen de lockdown achter zich te laten en opnieuw te genieten van reizen! Nieuwe...


Meer info

PRpro
Brussel
28-06-2020

Ernstige complicaties door Covid-19 komen voor al voor bij mensen met een inactieve levensstijl. Zij zijn het meest kwetsbaar. Dit gebrek aan lichamelijke activiteit is eveneens oorzaak is van ziekten zoals diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten. Daaraan overlijden jaarlijks wereldwijd 5.3 miljoen mensen. Door corona staat de teller bijna op 500.000. Wie te weinig beweegt is extra...


Meer info

PRpro



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het