mymarket.brussels: nieuw e-commerceplatform om Brusselse handelszaken in de kijker te zetten, met de steun van hub.brussels



Met het nieuwe e-commerceplatform mymarket.brussels wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lokaal winkelen stimuleren. Deze online etalage is zeer welgekomen is de komende koopperiode, die sterk verstoord wordt door de coronacrisis.  Naast dit platform en de promotiecampagne 'Shop local, Shop Brussels' lanceert de staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte samen met hub.brussels ook de 'Week van de Handel', met o.a. e-coaching voor horeca en handelaars. 

 

In de twintig dagen volgend op de sluiting van de niet-essentiële winkels, tussen 2 en 22 november, ontving de telefonische en online informatiedienst voor Brusselse ondernemers 1819 meer dan 2654 vragen over COVID-19 en professionele activiteiten: “Hoe sla ik me hierdoor? Hoe raakt mijn zaak er weer bovenop? Hoe pas ik mijn verkoopformules aan zonder veel tijd te verliezen? Hoe promoot ik mijn producten tegenover de webgiganten?”

Hub.brussels, het Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning, antwoordde met  een forse uitbreiding van hun begeleidingsaanbod voor handelaars en de horeca.

 

 

'Shop local, Shop Brussels': focus op variëteit en kwaliteit van Brusselse handelszaken

De promotiecampagne ‘Shop local, Shop Brussels’, die tot 28 december loopt, zet de Brusselse handelaars in de schijnwerpers. Kern van de actie is het unieke Brusselse e-commerceplatform mymarket.brussels. Dat platform wil zoveel mogelijk lokale Brusselse ondernemingen verzamelen.

Het doel is consumenten te sensibiliseren om lokaal te winkelen, met behulp van een uitgebreide campagne in dagbladen, op de radio, in het MIVB-netwerk en in de straten van de hoofdstad.

Het e-commerceportaal is ontstaan uit een samenwerking tussen de gemeente Ukkel en het Mazone-project van Group One vzw. Beide organisaties wilden lokaal winkelen in de spotlights zetten, om de handelaars in de buurt zo goed mogelijk te ondersteunen. Het project trok de aandacht van Barbara Trachte, Staatssecretaris voor Economische Transitie voor het Brussels Gewest. Zij besloot niet alleen financiële ondersteuning te bieden, maar ook het project met behulp van hub.brussels uit te breiden naar het volledige Brussels Gewest. Handelszaken kunnen zich eenvoudig én gratis registreren op het platform. Alle sectoren komen aan bod: van voeding over verzorgingsproducten, speelgoed, elektronica tot sportbenodigdheden.

 

Levering per fietskoerier

Een aantal op het platform aanwezige ondernemers lanceerden een proefproject om de aankopen te laten leveren door de fietskoeriers van de coöperatieve vennootschap Urbike. Het is de bedoeling dat deze duurzame leveringsmethode geleidelijk aan beschikbaar wordt voor alle handelszaken op mymarket.brussels. Dit past helemaal in de filosofie van duurzame logistiek die – in tegenstelling tot de traditionele e-commercemodellen – belang hecht aan de sociale, fiscale en ecologische impact van het aan huis bezorgen en de arbeidsomstandigheden van de koeriers.  

 

“De gevolgen van de COVID-19-crisis voor de economie zijn bijzonder groot. De crisis wakkerde bij tal van kleine bedrijven de behoefte aan e-commerce sterk aan. Om hen in die dynamiek te begeleiden, besloot de Brusselse overheid het platform mymarket.brussels te ondersteunen. Het biedt een alternatief voor de grote e-commerceplatformen. Met dit project willen we de lokale handel de broodnodige steun geven én levering met fietskoeriers stimuleren. Het kadert perfect in de economische transitie waar ons gewest zich voor inzet. De lancering van dit platform maakt ook deel uit van ‘Shop local, Shop Brussels’, een uitgebreide promotiecampagne voor de Brusselse handelaars die ondersteund wordt door hub.brussels,” zegt Barbara Trachte, Staatssecretaris voor Economische Transitie.

 

Week van de Handel, coaching op maat voor handelaars en de horeca

Om het hoofd te bieden aan de toestroom van vragen heeft hub.brussels zijn bestaande dienstverlening uitgebreid. De informatiedienst 1819 heeft in de eerste twintig dagen van de tweede lockdown immers 2.654 aanvragen ontvangen, waarvan 24% afkomstig van handelaars en 22% van horeca. Ter vergelijking: de dienst 1819 behandelde in heel 2019 in totaal 8.538 aanvragen. De adviseurs van hub.brussels kregen daarom extra vorming. De uren waarop het infopunt bereikbaar is, werden ook uitgebreid. 

De informatiedienst voor ondernemers 1819 biedt tijdens de ‘Week van de Handel’ een reeks van 22 gratis webinars aan voor ondernemers, met diverse onderwerpen zoals communicatie, kassabeheer en financiering.

 

Heel de maand december geeft hub.brussels daarnaast specifieke coaching aan de retail- en horecasector. Met oplossingsgerichte adviezen helpen zij handelaren snel te schakelen. Hub.brussels werkt hiervoor samen met partners in hun netwerk, zoals Lokale Economieloketten, handelaarsverenigingen en professionals uit de privésector.

Hoe werkt e-coaching? De handelaar geeft aan dat hij/zij nood heeft aan coaching via de website van hub.brussels. Per telefoon wordt een snelle diagnose gemaakt van de behoeften van het bedrijf. Op basis daarvan, wordt een gratis gepersonaliseerde micro-coaching van twee uur aangeboden binnen de 24 uur. De topics zijn divers: het financieel plan herbekijken, een eenvoudige webshop ontwikkelen,  starten met click & collect of phone & collect,… 

“De formule varieert naargelang de behoefte en de vraag: op 60, 90 of maximum 120 minuten zoeken we met de handelaar naar een gepaste oplossing. Dat kan een individuele, hypergepersonaliseerde coaching op afspraak zijn, maar ook begeleiding in groep of een webinar. Alles is natuurlijk 100% digitaal en gratis,” vertelt Isabelle Grippa, CEO van hub.brussels.

 

 


Meer informatie over de activiteiten van hub.brussels

De Week van de Handel, tot en met 4/12

https://1819.brussels/nl/de-week-van-de-handel-van-30-november-tot-4-december-2020

 

Speed coaching aanbod

https://hub.brussels/nl/motivation/heropstarten-covid-19/

 

Platform mymarket.brussels

https://mymarket.brussels

 

Urbike

Urbike wil de mobiliteit in de stad transformeren om de overgang naar duurzame en menselijke steden te versnellen. Volledig verankerd in de sociale economie en goedgekeurd door de Nationale Raad voor de Coöperatie, positioneert Urbike zich als voortrekker in de stedelijke logistiek. De coöperatieve vennootschap stimuleert de modal shift van bestelwagens en lichte vrachtwagens naar fietsen. Deze ambitieuze missie matcht met de  grondwaarden van Urbike: kwaliteit, respect en passie.

www.urbike.be

 

Agence Digitale Solidaire

Het Agence Digitale Solidaire is een digitaal marketingagentschap met een sociale impact. Het maakt digitale marketing beschikbaar voor ondernemers, zelfstandigen, kleine ondernemingen, handelaars en start-ups. Daarbij biedt het ook meer klassieke diensten aan zoals individuele coaching en onlinepraktijkopleidingen. En dat allemaal aan een redelijke prijs. ADS werd opgericht om ondernemers te helpen deze gezondheidscrisis te doorstaan. Het hecht sterk aan persoonsgerichte waarden, om zo een sociale impact te hebben. Voor de coöperatieve ADS telt het menselijke méér dan het digitale.

www.agencedigitalesolidaire.org

 

Group One

Group One wil de transitie naar een duurzame economie vergemakkelijken. De organisatie begeleidt al 20 jaar lang Brusselse en Waalse ondernemers bij het opstarten van ondernemingen die mens en natuur valoriseren. Dat doen ze met coaching, opleidingen en sensibiliseringsacties. Groep One wil de lokale economie revitaliseren door te focussen op duurzame en plaatselijke projecten.

www.groupeone.be

 

Union des Commerçants d'Uccle Centre

De Union des Commerçants d'Uccle Centre (UCUC), die meer dan 300 winkels vertegenwoordigt, verdedigt de belangen van de winkeliers en zet in op wijkdynamiek. Sinds 2016 ondersteunt zij haar leden in de digitale transitie. In maart 2020, temidden van de eerste lockdown, lanceerden zij een lokaal online verkoopplatform om de Ukkelse winkels meer zichtbaarheid te geven en de krachten te bundelen. Hier is mymarket.brussels uit geboren, voor het een regionale dimensie kreeg.

www.ucclecentre.be

 

 

Berichtgever: hub.brussels  hub.brussels




Artikel geplaatst n.a.v. bron:
 
Op:  01-12-2020

Artikel ongepast?

Dit artikel is ongepast

Gelieve ons te laten weten waarom u dit artikel ongepast acht.

Gelieve je eerst aan te melden.
Registreren en berichten schrijven is gratis.


Registreer hier! Aanmelden!
Project: Open ondernemerschap!

Wens je meer visibiliteit, meer leads naar je onderneming of product?
Gebruik dan onze voordelige bedrijfspagina en wordt door duizenden bezoekers online gevonden!





Wil je gratis ondernemersnieuws plaatsen?
 



Meer nieuws over PRpress

Antwerpen
24-01-2021

De organisatie van het internationaal en ecologisch muziekfestival Brakrock in Duffel brengt een originele reisgids voor longboarders, fietsers en skaters uit. Hierbij konden ze uw stad of gemeente niet links laten liggen.Tijdens de zomer van 2020 verkende Kim V. uit Duffel samen met enkele vrienden Vlaanderen per longboard. Na 800 km aan verrassende ervaringen was het tijd om dit alles met de...


Meer info

PRpress
Aartselaar
24-01-2021

Op de opening is het nog even wachten, maar in Aartselaar wordt naarstig verder gebouwd aan een nieuw zwembad voor de gemeenten Aartselaar, Niel en Hemiksem.En daar hoort een naam bij. De drie lokale besturen doen een beroep op hun inwoners om mee een naam te zoeken. Alle inwoners van Aartselaar, Hemiksem en Niel kunnen een voorstel voor de naam indienen via www.aartselaar.be/zwembadwedstrijd....


Meer info

PRpress
Wingene
23-01-2021

Alle overheden van ons land staan voor één van de grootste logistieke en medische uitdagingen sinds de Tweede Wereldoorlog. De landelijke vaccinatie-operatie brengt hoop, maar creëert ook kosten.”Vlaanderen wil de vaccinatiecentra ondersteunen op het vlak van infrastructuur en uitbating”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. De Vlaamse regering besliste vandaag...


Meer info

PRpress
Brugge
23-01-2021

We weten allemaal dat de aanwezigheid van asbest in en rond onze woningen en stallingen een gezondheidsrisico inhoudt. De Vlaamse overheid heeft als doelstelling dat we tegen 2040 leven in een asbestveilig Vlaanderen waarin we in ons dagelijkse leven niet meer blootgesteld geraken aan de schadelijke asbestvezels. Ook in de IVBO-regio staan er nog te veel gebouwen waarvan onder andere de daken,...


Meer info

PRpress



Advertenties



Klik hier voor het nieuws uit
Maas en Kempenland | Antwerpen | VL-Brabant | Limburg | Kempen | Oost-VL | West-VL | Brussel | De Kust |

Media Partners

X
Geen vervelende pop-up meer?
Geen probleem meld je gewoon aan, de digitale krant is gratis.
Bovendien kan je ook zelf artikels plaatsen.
inVlaanderen.be gebruikt cookies en verzamelt gegevens om de gebruikersnelheid te kunnen verbeteren. Meer info: https://www.invlaanderen.be/pagina/privacy

Ok, ik snap het